Pomalu nebo rychle?

Běžecký průvodce pro začátečníky

Pomalu nebo rychle?

A co znamená “běhat pomalu” nebo “běhat rychle”? Samé otázky na dnešní den, viďte. Ale proč to sem píšu. Jedna ze základních rad pro začátečníky je ta, která je nabádá, aby neběhali rychle. Prostě je třeba běžet tak, aby své první běžecké kroky dokázali v pohodě udýchat. Nejlépe nosem. Jako dobrou pomůcku jsme používali i hlášku: “běž tak, abys u toho mohl mluvit a bylo ti rozumět.”

Po čase se ale téměř každý začátečník dostane do fáze, kdy s údivem zjistí, že “to” začíná běžet rychleji a že “to” jde všechno lépe. A v ten okamžik začne zkoušet jak “to” dokáže nejrychleji. Pak vzniká mnoho veselých historek o přepálených začátcích závodů, návraty na základu pěšky, kdy “to” došlo a bohužel občas se dostane i na zranění.

Pro nastupující běžce jde vyvodit pár poučení:

– Když ti “to” začne běhat, nezrychluj bezhlavě. Na rekordy bude čas. Běhání je o trpělivosti.

– Jakmile se dostaneš na ustálený rytmus tréninkového týdne, střídej tempa tréninků. Jeden rychlejší a alespoň dva pomalejší a jeden z toho delší.

– Jak běží ten druhý vůbec nic nevypovídá o tom, jak máš běžet ty. Ty jsi ty a tvoje tempo je a bude vždy jen tvoje. Nepoměřuj se.

– Na Instagramu nebo na FB se fotka s tempem 4:30 bude vyjímat stejně dobře jako jakékoliv jiné tempo. Na Instagramu a FB jsme všichni krásní, svěží, nabušení endorfiny a neodolatelně sportovní. Pokud se chceš měřit s ostatními, jdi na závody.

– Pomalé a dlouhé běhy jsou v dlouhodobém pohledu to nejlepší, na čem můžeš stavět. Je to základ. A znovu: trpělivost je základ!

Umíte doporučit ještě další poučky pro začátečníky?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *